Obserwuj w Google News

TVP dostanie karę za „Sylwester Marzeń”? KRRiT dopatrzyła się kilku rażących naruszeń

Klaudia Bochenek
3 min. czytania
04.04.2022 12:40
Zareaguj Reakcja

TVP z karą za „Sylwester Marzeń”? Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wszczęła postępowanie za promowanie imprezy w głównych wydaniach „Wiadomości”. Portal „wirtualnemedia.pl” dotarł do stanowiska przewodniczącego rady.

TVP Jacek Kurski
fot. MIECZYSLAW WLODARSKI/REPORTER/East News

TVP będzie musiała sowicie zapłacić? Pod koniec grudnia zeszłego roku do KRRiT wpłynęły trzy prywatne skargi odnośnie promocji „Sylwestra Marzeń” w „Wiadomościach”. Jedno z pism zostało napisane m.in. przez byłych prezesów telewizji: Juliusza Brauna, Jana Dworaka, Janusza Daszczyńskiego. Jak się okazuje, w jednym z wydań programu informacyjnego ponad połowę czasu antenowego poświęcono promocji show. Według ustawy o radiofonii i telewizji jest to niedopuszczalne.

Zobacz także:  Teren po "Sylwestrze Marzeń" TVP zdewastowany. Pokazano, co pozostawił ciężki sprzęt [WIDEO]

TVP z kolejną karą od KRRiT? Przesadzili z promowaniem „Sylwestra Marzeń”

- Trwający 18 minut (ponad połowę całego programu) blok materiałów poświęconych audycji, która będzie emitowana na innej antenie tego nadawcy, w istocie był przekazem handlowym dotyczącym produktu, jakim jest program telewizyjny. Celem tego przekazu było zachęcenie widzów do obejrzenia promowanej audycji. Został precyzyjnie podany termin emisji promowanej audycji (31 grudnia 2021 r. godz. 20:00). Na koniec „Wiadomości” temu tematowi poświęcono kolejny materiał i rozmowę, co w sumie dało ponad dwie trzecie czasu programu informacyjnego – cytuje jedną ze skarg portal „wirtualnemedia.pl”.

Chodzi o wydanie „Wiadomości” z 29 grudnia. Wtedy też promowano występ Jasona Derulo, Marylę Rodowicz, Zenka Martyniuka czy Julio Iglesiasa. Odnoszono się do sylwestrów z poprzednich lat, a Michał Adamczyk w „Gościu Wiadomości” rozmawiał m.in. z Rafałem Brzozowskim.

Co więcej, pojawiło się również lokowanie produktu (w tym przypadku loga PGE) oraz padały zdania, które miały na celu przekonać widzów, że Sylwester w TVP nie ma sobie równych, np.: „Najlepsza impreza sylwestrowa w Europie” czy też „Zakopane jest stolicą światowego Sylwestra”.

Autorzy skargi piszą również, że kiedy padł rekord zgonów czwartej fali koronawirusa, w ogóle nie wspomniano o tym w „Wiadomościach”. Zamiast tego promowano imprezę w Zakopanem. Z kolei w przebitkach, które pochodziły jeszcze sprzed pandemii, pokazywano osoby bez maseczek, co mogło wpłynąć na lekceważenie obostrzeń.

Redakcja poleca

Osoby, które złożyły skargę, 31 marca otrzymały odpowiedź od Witolda Kołodziejskiego, przewodniczącego KRRiT. W piśmie poinformowano, że ewidentnie dopatrzono się naruszeń.

- Analiza treści programowych przedstawionych we wskazanych audycjach wykazała naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2020 r. poz. 805, z 2021 r. poz. 1676), w zakresie: - art. 16c pkt 1 ustawy, poprzez emisję ukrytego przekazu handlowego w rozumieniu art. 4 pkt 20 ustawy, w którym zamiar reklamowy nadawcy polegał na promocji zabawy sylwestrowej oraz jej transmisji w audycji „Sylwester Marzeń z Dwójką”, której emisję zaplanowano w programie TVP 2, w dniu 31 grudnia 2021 roku; - art. 16a ust. 6 pkt 1 ustawy, poprzez przerwanie serwisów informacyjnych w celu nadania reklamy; - art. 16a ust. 7 ustawy, poprzez przerwanie audycji w celu nadania reklamy w programie nadawcy publicznego; - art. 17a ust. 1 pkt 1, poprzez ulokowanie w serwisach informacyjnych znaku graficznego PGE Polskiej Grupy Energetycznej SA oraz belki „Audycja zawiera lokowanie produktu”. W związku z powyższym wszczęte zostało postępowanie w sprawie ukarania Spółki  Telewizja Polska SA karą pieniężną na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy – cytują „wirtualnemedia.pl”.

To nie pierwszy raz, kiedy TVP otrzyma karę – stacja w zeszłym roku musiała zapłacić 30 tys. zł za promocję seriali („Leśniczówka” i „Włoska rodzina”) oraz programu „Jaka to melodia?” w głównym wydaniu „Wiadomości” z 4 maja 2020 roku. Z kolei w październiku 2020 roku na TVP nałożono karę 10 tys. zł za przerwanie reklamą jednej z audycji.

RadioZET.pl/Wirtualnemedia.pl

Pasek TVP
10 Zobacz galerię
fot. TVP/Wiadomości/screen
####default####