Obserwuj w Google News

Maffashion, Lord Kruszwil i inni influencerzy zostaną ukarani przez UOKiK? Odmówili współpracy

2 min. czytania
29.06.2022 13:12
Zareaguj Reakcja

Maffashion oraz kilku innych influencerów znalazło się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak przekazał UOKiK, zapadły decyzje, które dotyczą ukarania gwiazd sieci za brak współpracy z urzędem. Chodzi o oznaczanie reklam.

Maffashion
fot. Instagram/maffashion_official/screen

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za pośrednictwem swoich kanałów komunikacyjnych, prezes UOKiK wydał sześć decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za „brak współpracy z urzędem”.

Chodzi m.in. o oznaczanie wpisów sponsorowanych. W nowym wpisie UOKiK na Instagramie czytamy, że decyzje te dotyczą m.in. Maffashion, Lorda Kruszwila oraz Marcina Dubiela.

Zobacz także: Najpierw była turystką, potem pracownicą Lasów Państwowych. A teraz? Internauci drwią z TVP

UOKiK ukarze polskich influencerów? Na celowniku m.in. Maffashion

Urząd informuje, że wspomniane decyzje dotyczą sankcji o łącznej sumie blisko 140 tysięcy złotych.

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu. Postępowania wyjaśniające ws. oznaczania reklam trwają – czytamy w komunikacie.

Badamy profile popularnych twórców oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami – markami i agencjami. Sprawdzamy, z czego wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych – kiedy winę ponosi sam twórca, a kiedy zleceniodawca, który wymaga ukrycia reklamy – wyjaśnia komunikat UOKiK.

Redakcja poleca

UOKiK zaznacza, że w postępowaniu rzeczeni influencerzy mieli możliwość wykazania dobrej woli i podjęcia współpracy z urzędnikami, jednak unikali przedstawienia wymaganych dokumentów lub wręcz nie odbierali korespondencji.

Zadaliśmy im pytania, poprosiliśmy o dokumenty. Liczyliśmy na ich dobrą wolę, jednak część nie odpowiadała, unikała przedstawienia dokumentów lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy z organem ochrony konsumentów to poważne naruszenie! Może utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco prowadzenie sprawy i możliwość jej zakończenia – czytamy we wpisie.

Pod postem pojawiło się wiele komentarzy, w których internauci, a także sami influencerzy gratulują podjętych kroków i cieszą się z tego typu działań.

####default####